Een term die je onmogelijk gemist kan hebben de voorbije maanden: ChatGPT. Dé revolutionaire chatbot, ontwikkeld door OpenAI, de meest toonaangevende AI-ontwikkelaar. Deze softwareparel is getraind om in mensentaal antwoorden te genereren op basis van de door de gebruiker ingevoerde vraag en dat in een recordsnelheid.
shutterstock_2261871807

GPT?

Nee, ChatGPT is niet de naam van een nieuw ruimteschip. Hoewel het klinkt als iets buitenaards kunnen we het beter omschrijven als een zeer intelligent wezen. GPT is de afkorting voor Generative Pre-training Transformer.

Generative staat hierbij voor de teksten die de chatbot kan genereren, pre-training staat voor de gigantische hoeveelheden data waarmee de chatbot op voorhand gevoed wordt en transformer staat dan weer voor het neurale netwerk dat wordt gebruikt.

En wat doet het dan?

ChatGPT kan teksten genereren en dat simpelweg door het programma een vraag te stellen. Met een unieke combinatie tussen geavanceerde natuurlijke taalverwerking en machine-learning-technologieën kan deze applicatie gesprekken met je voeren die lijken op een echt menselijk gesprek.

Het programma wordt continu getraind op enorme hoeveelheden gegevens uit verschillende online bronnen om op die manier te leren een correct antwoord te geven op verschillende soorten vragen en opmerkingen. Door deze intensieve training kan het een vraag of opmerking begrijpen en een antwoord genereren dat heel natuurlijk overkomt.

Niet helemaal tevreden van het antwoord? Dan kan je de chatbot bijsturen door een aantal kernwoorden op te geven, aan te geven in welke tone-of-voice er geschreven mag worden en te vragen om de tekst korter of langer te maken.

Hoe het ook jouw bedrijf oplossingen kan bieden

De kracht van ChatGPT zit niet alleen in de enorm grote hoeveelheid vergaarde kennis, maar ook in de 24/7 beschikbaarheid. Maar dat is niet alles. ChatGPT is in staat verschillende types data te verwerken om op die manier bedrijven inzicht te geven in het gedrag van hun klanten. Op die manier kunnen bedrijven werken aan een hogere klanttevredenheid door deze inzichten om te zetten in de juiste acties. En alsof dat nog niet genoeg is leert het programma voortdurend bij. Door elke interactie die je als gebruiker onderneemt, wordt het programma als het ware slimmer en kan het zich nog beter integreren in jouw bedrijf.

Een extra personeelslid (dat maar niet vermoeid geraakt)

ChatGPT is een daadkrachtige tool voor bedrijven en kan ingezet worden om te communiceren, ook met jouw (potentiële) klanten. Het programma kan productomschrijvingen schrijven, website content content genereren en volledige nieuwsartikels schrijven. Een afspraak maken met een klant? Dat kan vanaf nu online via deze chatbot. Een ellenlang document samenvatten tot de kern? Binnen enkele seconden heb je een perfect rapport op jouw bureau klaarliggen. Op zoek naar een creatief idee? Ook daar kan deze software je bij helpen. Jouw blogbericht optimaliseren qua SEO? ChatGPT genereert graag de meest klikbare woorden zodat jij hiermee aan de slag kan.
Eén belangrijke regel: hoe specifieker jouw vraag is, hoe beter het antwoord.
thesiliconreview-microsoft-introduces-dynamic-365-copilot

Gebruik maken van OpenAi is kansen grijpen

Let’s be honest. In deze snel veranderende wereld kunnen we het bestaan van deze automatische chatbots niet langer negeren. En waarom zouden we? Veel van het werk waaraan we zelf misschien net iets te veel tijd spenderen, kunnen we op deze manier uitbesteden.
Het is ook daarom dat Microsoft begin maart aankondigde GPT-AI te introduceren in hun reeds bestaande Power-platform. De toegevoegde functionaliteit werd gedoopt onder de naam ‘Dynamics 365 Copilot’. Microsoft heeft een groot aandeel in OpenAI en weet nu op een heel concrete wijze deze applicatie in te bouwen in verschillende Microsoft-oplossingen. Het doel? De gebruiksvriendelijkheid tussen en van verschillende workflows vereenvoudigen en meer tijd creëren voor medewerkers in verschillende functies. 9 op 10 medewerkers geeft namelijk aan repetitieve taken te willen herleiden tot een minimum.
De software kan antwoorden verzinnen op vragen en vergaderingen samenvatten, maar bijvoorbeeld ook een mail genereren die rekening houdt met relevante informatie uit het gekoppelde verkoopsysteem. Wetende dat we +/- 66% van onze tijd bezig zijn met het checken en antwoorden van onze mails is dit een niet te ontkennen verbetering.
globals-quote

Een tevreden gebruiker aan het woord

Edmond van Gestel, eigenaar en zaakvoerder bij Global Software Solutions: “Ik ben ervan overtuigd dat AI oftewel Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie), waarvan bovengenoemde Chat GPT een onderdeel is, een gigantische impact gaat krijgen in ons dagelijks leven. In 1995 startte ik, samen met mijn collega’s, met het toen nog redelijk nieuwe internet niet wetende wat het ons allemaal kon brengen. Ik verwacht dat AI daar vlot bovenuit stijgt.”

“Je ziet al veel toepassingen van Microsoft waarin de voordelen van AI verwerkt zijn. Zo zie je het bijvoorbeeld al terugkomen in Microsoft Dynamics 365 Business Central, waar klanten in een handomdraai commerciële productomschrijvingen kunnen genereren voor hun webshop.” 

“Eerlijk? Dit is nog maar het begin. Het hele AI-gebeuren evolueert sneller dan we allemaal kunnen dromen en ik ben ervan overtuigd dat het fantastisch wordt.”
edmond-van-gestel-2df45249
Edmond van Gestel
Eigenaar en zaakvoerder bij Global Software Solutions

Enthousiast geworden van deze unieke case?